زندگی صحنه ی یکتای هنرمندی ماست

6 بهانه برای شاد نبودن !!

دوشنبه, ۱۳ مرداد ۱۳۹۳، ۱۱:۰۴ ق.ظ

این روزها شادی و نشاط نوعی خرق اجماع شده است. هر چه قدر بیشتر به دنبال یافتن آن حرکت کنی، بیشتر دست نیافتنی به نظر می رسد. اما به راستی چرا این گونه است؟

آیا این درست است که به دنبال شادی اما در جاهای غلط هستیم؟ آیا شادی به این معناست که چه چیزی ، در چه زمانی و چه مقدار به دست آوریم؟  بعضی افراد معتقدند شادی چیزی شبیه عاشق شدن است، که البته شما نمی توانید امکان آن را میسر کنید. اگر این گونه است، پس چگونه شاد شویم؟ در سال 2008 کنفرانسی در سان فرانسیسکو با حضور دانشمندان، روانشناسان ، پزشکان، هنرمندان، فلاسفه  و... تشکیل شد که به بررسی این موضوع پرداختند. از نظر آنها مهم ترین عواملی که با غلبه بر آن می توان به این کیمیای خوشبختی دست یافت عبارتنداز:

سد اول: پیچیدگی

راه حل: سادگی

افرادی که از همان اوان کودکی در دیرها و صومعه ها تحت آموزش قرار می گیرند، در مورد مزایای سادگی قطعا چیزهایی می دانند. فکر می کنید  که چرا این افراد موی سر خود را از ته اصلاح می کنند؟ پاسخ ساده است. این کار زندگی آنها را ساده تر می کند. اگر انسانها بتوانند سادگی در زندگی را درست مثل  دوران قبل از تهاجم تکنولوژی  حفظ کنند، مطمئنان نشاط و طراوت  آن زمان را نیز خود به خود احیا خواهند نمود.  چرا زمانی که یک خانواده می تواند با یک ماشین به امور زندگی خود رسیدگی کند به دنبال ماشین دوم است.  زندگی مدرن امروزی انتخاب متنوع تری را برای افراد به ارمغان آورده است اما این انتخاب متحمل هزینه های هنگفتی است.  ما اغلب کیفیت زندگی را با استانداردهای زندگی تلفیق می کنیم و بعد از مدتی این ارتباط ناپدید خواهد شد. زندگی ساده فضای بیشتری را برای شما ایجاد می کند ، ارامش خاطر بیشتری خواهید داشت و مسلما از زندگی بیشتر لذت خواهید برد.

سد دوم: گام های کمر شکن

راه حل: اندکی مکث و تامل

فرهنگی که شما را درگیر شبکه ای از زندگی پیچیده کرده است، مسلما لحظه به لحظه شما را تعقیب می کند و به تنش و تحرک وامی دارد و این روح و روان شما را خسته خواهد کرد. در حالیکه لحظه ای تامل، سکوت، ارامش، عبادت و تزکیه نفس کافی است تا باتری خود را شارژ کنید و برای لحظه ای این همه تنش را از تن خود بزدایید.  در طول روز ما کاملا جذب حواس خود هستیم و از توجه به روح خود غافل می مانیم. بنابر این نشستن در محلی ساکت و آرام کردن روح و تنفس عمیق لطف بزرگی است که به خود ارزانی خواهید کرد.

سد سوم: منفی نگری

راه حل: مثبت اندیشی

زندان کیفری افراد گناهکار اصلا قابل مقایسه با زندان درونی افراد معمولی نیست. زندان عصبانیت، زندان افسردگی، زندان غرور و زندان دستیابی های پی در پی.  شیوه نگرش به زندگی چیزی است که می تواند برای شما یک زندان رها نشدنی ایجاد کند و یا آرامش و شادی را به شما ارزانی نماید. آنچه شما می بینید و تجربه می کنید نگرش شما را تحت تاثیر قرار می دهد. شما با جهان از طریق حواس و افکار خود ارتباط برقرار می کنید. اگر بتوانید احساس و تفکر خود را به گونه ای صحیح مدیریت کنید، جهان رانیز به گونه ای دیگر تجربه خواهید کرد.  حق شناسی و سپاس، تزکیه نفس و ....از جمله عادتهایی است که می تواند نگرش شما را نسبت به جهان تغییر دهد.

سد چهارم: ناامیدی و سرخوردگی

راه حل: امیدواری

مطمئنا امیدواری آسیب رسان نخواهد بود. اما چگونه امیدوار باقی بمانیم. داشتن هدف، برنامه و انگیزه برای رسیدن به موفقیت چیزهایی است که به همراه امیدواری می تواند جان بخش و محرک باشد. افرادی که موفق هستند، هیچ گاه خود را سرزنش نمی کنند. آنها تنها به حال می اندیشند. این افراد در مدرسه و ورزش نیز موفق تر هستند و کمتر دچار افسردگی و اضطراب می شوند، تحمل این افراد در مقابل درد بیشتر خواهد بود.  اجازه دهید کمی رویایی باشید و در رویا فرو روید ، این می تواند منبعی برای کسب امیدواری بیشتر باشد.

سد پنجم: سرکوب کردن غم و غصه

راه حل : واقعی احساس کنید.

داشتن دیدگاه مثبت بدین معنا نیست که هرگز به خود اجازه ندهید که احساس غم و اندوه کنید. والدینی که تمام تلاششان این است که فرزندانشان دچار غم و اندوه نشوند، تاثیر برعکس را مشاهده خواهند کرد. بعضی اندوه ها سبب می شود که فرد با محیط سازگارتر شده و در زندگی به سمت جلو حرکت کند.  شادی به معنای عدم غم و اندوه نیست. شادی ساختگی اصلا درست نیست. با سرکوب کردن ناراحتی، شما چیزهای بیشتری را سرکوب خواهید کرد. حتی احساس مثبت خود را و در نتیجه افسرده تر و مضطرب تر خواهید شد. با بیان ناراحتی روشی نیز برای کنترل آن بدست خواهید آورد.

سد ششم: گوشه گیری

راه حل: گسترش ارتباطات

گسترش شبکه ارتباطی چه ربطی به شادی دارد؟

مطمئنا بیشتر از آنچه درک می کنید موثر است. طبق مطالعه ای 20 ساله بر بیش از 4000 نفر ثابت شده است که نه تنها شادی شما تحت تاثیر دوستان شما است بلکه دوست دوستتان و حتی کسانی که تاکنون ندیده اید نیز در این زمینه موثر هستند و نقش ایفا می کنند. شادی درست مثل ویروسی است که به راحتی و به سرعت در بین شبکه افراد پخش و گسترده می شود. متاسفانه این روزها بیشتر افراد زمان طولانی را به گوشه گیری و اجتناب از برخورد در جوامع سیر می کنند. در نتیجه از این شادی مسری بری خواهند بود.!

اینکه ارتباط خود را با دیگران محدود کنید و تنها به خود و مشکلات خود فکر کنید، بعد از مدتی تصور خواهید کرد که این مشکل تنها از آن شماست. در حالیکه این طور نیست. شما و مشکلات شما چندان منحصر به فرد نیست . کافی است ارتباط خود را با مردم افزایش دهید تا متوجه شوید که آنها نیز چنین مشکلاتی را تجربه کرده اند و چه بسا در این ارتباط راه حل موثری نیز کشف کنید.

+ نوشته شده در  چهارشنبه پنجم آبان 1389ساعت 11:11  توسط MEHR  |  نظر بدهید

8 دلیل شگفت انگیز برای گریه نوزادان

پی بردن به دلیل واقعی گریه نوزادان، چندان کار آسانی نیست ولی تجربه ثابت کرده که در اغلب موارد گریه آنها چندان هم بی دلیل نیست. برای پی بردن به این دلایل بهتر است از زبان خود آنها بشنوید:

1- لطفا این لباس را از تن من خارج کنید!

تنها به خاطر این که هوای بیرون سرد است، نباید کودک را مثل اسکیموها پوشاند. اصولا والدین عادت دارند که نوزادان خود را با وسواس بیش از اندازه از سرما حفظ کنند و این باعث ناراحتی نوزاد می شود. اگر از دمای بدن نوزاد خود مطمئن نیستید بهتر است دست خود را روی شکم یا پشت او قرار دهید تا ازحرارت فیزیکی او مطمئن شوید. همچنین گونه ها و پاها از خنکای مطبوع نوزاد به راحتی خبر می دهد!

2- لطفا کمی با هم سازگار باشید!

نوزادان جملات شما نظیر"چرا زباله ها را سر موقع بیرون نمی گذاری" نمی فهمند. ولی به راحتی تنش و مشاجره والدین را احساس می کنند و این می تواند باعث نگرانی و بی قراری آنها شود.مسلما جر و بحث های گاه و بی گاه بین شما و همسرتان اتفاق می افتد. اما بهتر است لااقل تا زمانی که نوزاد شما هوشیار و بیدار است کمی با آرامی با یکدیگر مشاجره کنید و دعوای اصلی خود را به بعد از خواب او موکول کنید.

3- من مضطرب و پریشان شده ام!

صداهای بیش از اندازه، جابه جایی و حرکت، نور خیره کننده، حضور در اجتماعات شلوغ مثل مهمانی می تواند آرامش نوزاد را مختل کرده و باعث بی قراری او شود.حتی محصور شدن در بین کوهی از اسباب بازی نیز می تواند به همین نسبت برای نوزاد ایجاد تنش کند. این هوشیاری والدین است که دقیقا مراقب حساسیت نوزاد خود بوده و پی به علت اصلی این بی قراری ببرند. و فضای مطبوع و آرام او را خلق کنند.

4- دلم درد می کنه!

هیچ دلیل روشنی برای ناراحتی های گوارشی نوزادان وجود ندارد و متاسفانه بسیار رایج است. ممکن است نوزاد دچار رفلکس معده باشد یافرمول شیر مصرفی او را دچار این حساسیت کرده است. ممکن است نوزاد مبتلا به یبوست شده و هزاران دلیل گوارشی دیگر. مهمترین کار والدین این است که بعد از هر وعده غذا دادن به نوزاد، او را وادار کنند که آروغ بزند. برای رفع گاز معده بهتر است که به آرامی شکم نوزاد را ماساژ دهید یا پاهای او را به حالت دوچرخه زدن تکان دهید. اگر کودک از شیر مادر تغذیه می کند، بهتر است درهر وعده غذا تنها از یک پستان مادر شیر بخورد یا اگر با شیشه شیر به او غذا می دهید، سعی کنید سر شیشه ای که مجاری باریک دارد انتخاب کنید. این کارها باعث می شود که کودک هنگام غذا خوردن هوای کمتری را به درون دستگاه گوارش خود بفرستد.

5- کسی من را نیشگون گرفت!!

اطراف انگشتان دست و پای نوزادان زواید بسیار ظریفی است که ممکن است هنگام زدودن آنها، نوزاد احساس ناراحتی کند.بنابر این کار باید به دقت و به کمک وسایل مخصوص انجام شود. همچنین در اغلب موارد برچسب لباس نوزاد یا زیپ لباس می تواند کودک را ناراحت کند. حتی کمربند ایمنی کالسکه یا ماشین باعث ساییدگی پوست نوزاد و آزردگی او می شود.

6- من احساس تنهایی می کنم!

از ماههای 6تا 9 نوزاد متوجه جدایی خود از مادر می شود. اما تنها گذاشتن او در اتاق می تواند غیر قابل تحمل باشد و گریه او را به همرا ه داشته باشد. اینکه نوزاد را در فضایی قرار دهید که ضمن کنترل او، به کار خود بپردازید خوب است. اما اگر احساس کردید که همین جدایی نیز برای او سخت است، هر از گاهی به او توجه و محبت کنید. گاهی تنها دیدن شما یا در آغوش گرفتن او برای چند لحظه به او تسکین دهد. ولی اگر به هیچ عنوان حاضر به جدایی نشد، در هر حال امیدوار باشید که با ورود به 15 ماهگی بهتر با این حقیقت کنار می آید.

7- من گرسنه هستم

ممکن است درست یکساعت بعد از شیر خوردن ناآرامی کند و دقیقا این ناآرامی به خاطر گرسنگی او باشد. این اتفاق اصولا در مراحل رشد نوزاد پیش می آید. مثلا در هفته 2، 3 و ماه های 3 و 6 که تقریبا 2 روز ادامه می یابد. اگر از گرسنه بودن او مطمئن نیستید، او را بلند کنید و چند دقیقه راه بروید، اگر به خواب رفت یا حداقل آرام شد، به این معناست که گرسنه نیست ولی اگر گریه او همچنان ادامه داشت بهتر است به او شیر بدهید.

8- من از دیدن این فضای تکراری خسته شدم!

ماندن بیش از اندازه در یک وضعیت ثابت مثل قرار گرفتن روی صندلی و یا گوشه از یک اتاق می تواند سبب خستگی و کسالت نوزاد شود. بنابر این بد نیست که کمی او را حرکت دهید. فضای متنوعی را برای او خلق کنید یا هر از گاهی او را به پارک ببرید. اگر به قدری پر مشغله هستید که فرصت این کار را ندارید لااقل با او صحبت کنید.

نوزادان بسیار اجتماعی هستند. آنها از بودن در کنار شما، دیدن شما، گوش دادن به شما و آموختن از شما لذت می برند.



چاره شوره‌سر

صدها نوع شامپو با مارک‌های متعدد برای کنترل شوره‌سر داریم. کدام بهتر است؟

شما وارد هر داروخانه که می‌شوید، اغلب قفسه‌های آن از انواع شامپو، نرم‌کننده، لوسیون، ژل و تونیک‌های کنترل‌کننده شوره‌سر پر شده است. بعضی از این محصولات کمک‌کننده خواهند بود اما هیچ‌کدام شوره‌سر را درمان نخواهند کرد. هر کدام از آنها برای هر شخصی مفید نخواهد بود. شامپوها معروف‌ترین مواد کنترل کننده شوره‌ هستند. جالب است بدانید هر شامپوی معمولی اگر به‌طور مرتب استفاده شود در موارد خفیف دو تا سه روز شوره را کنترل می‌کند اما اغلب موارد شامپوهای مخصوص شوره و یا مواد دیگر پس از شامپو کردن معمولی مورد احتیاج است. اغلب این محصولات دارای ترکیباتی هستند که تشکیل پوسته در سر را کاهش داده یا پوسته‌های موجود را برطرف می‌کنند. در این مورد شوره برای مدت یک هفته کنترل می‌شود. ترکیبات فعال این محصولات برای موثر واقع شدن باید به مدت سه تا پنج دقیقه پیش از آبکشی روی پوست بماند. اگر شوره‌سر هنوز ادامه داشت باید یک متخصص پوست شما را معاینه کند چون ممکن است ناراحتی دیگری در پوست سر به غیر از شوره داشته باشید مانند اگزما، درماتیت سبوره و یا سوریازیس که باید برای درمان لوسیون خاصی تجویز شود. حقیقت اصلی درباره شوره‌سر اینکه، هر کسی به درجاتی متعدد دچار شوره‌ می‌شود ولی افراد وقتی متوجه آن می‌شوند که با خارش پوست‌سر همراه باشد. شوره آن‌قدر شایع است که بعضی متخصصان آن را امری طبیعی می‌دانند البته اگر عمل مهاجرت سلول‌های پوست که از پایه اپیدرم ساخته شده و به سطح پوست آمده و می‌ریزند کمتر از یک ماه طول بکشد شوره‌سر به وجود می‌آید. هنوز علت ریزش دسته‌جمعی سلول‌های پوست ناشناخته است. به هر حال شامپو کردن مرتب می‌تواند شوره را کنترل کند.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۵/۱۳
آرمیتا احمدی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی